Virestad

 

FRISKOLENYTT Virestad v.41

 

 

Förskola

Tack för att ni gjorde det möjligt för personalen att få komma iväg på välbehövlig friskvård/kick-off! Stor eloge till er alla!

 

På onsdagen den 18:de oktober har vi så vårt föräldramöte med info, diskussioner och något gott att mumsa på. Anmälan görs till personalen. Välkomna kl 17,30-19,00!

 

Vill också påminna er att se över era barns extrakläder på förskolan.

Det går åt mycket nu 

 

// Cecilia

 

Solen

Denna veckan har vi startat upp vårt djurtema. Som inledning av temat hade vi maskerad i tisdags där barnen fick vara utklädda eller ta med sig ett gosedjur . Underdagen blandade vi barnen i olika grupper från avdelningarna där de fick göra olika aktiviteter inne på solen och månen. Inne på månen barnen kolla i " "kuben", Barnen sitter i kuben och få se ett akvarium med fiskar. Barnen fick även göra daddelbollar som såg ut som spindlar och älgar med fötter och händer. Inne på solen fick barnen lyssna på en lyssnasaga och sedan rita det de hade hört i sagan. När alla aktiviteter var färdiga samlades vi och fikade på våra spindlar.

Under onsdagen var vi ute i skogen och samtalade mossa, stenar , löv och ekollon till vårt akvarium. Våra babblar ska få bo där.

 

Vi inne på solen vill göra trygghetsböcker till barnen. I trygghetsböckerna kan det finnas bilder på t.ex mamma, pappa, syskon, husdjur, barnets hem, barnets rum, farmor, farfar, mormor, morfar eller annat som är viktigt för barnet. Föräldrarna får gärna skicka bilder till förskolans mail, så skriver vi ut och sätter in det i böckerna.

I samband med skapandet av trygghetsböckerna vill vi bjuda in till drop-in fika, och prata om boken tillsammans med barnen. Vi återkommer med dag.

 

Mailen: vi.forskola@virestadsfriskola.se

 

När vi arbetar med djurtemat kommer barnen få bestämma vilka djur vi ska ha.

 

// Malin, Åsa, Mikaela, Gizi och Olena

 

 

Månen

Denna vecka har vi äntligen startat upp vårt tema som blir djur. Här kommer vi att jobba mycket inriktat mot språket med nya ord, samtal/diskussioner och samspel. Detta är ett led i vårt stora övergripande mål som handlar om barnets språkutveckling.

I tisdags hade vi vår uppstart med djurmaskerad. Det var väldigt många olika djur som kom till förskolan denna dag, allt från fjärilar till tigrar och dinosaurier. Barnen fick göra spindlar av dadelbollar, göra älgar, och lyssnade och ritade till sagan ”Fia och djuren”. Vi hade en fantastiskt rolig förmiddag med kompisarna från Solen.

På onsdagar har vi utedag så då är vi ute i skogen hela förmiddagen och oftast äter vi i grillkåtan. Eftersom älgjakten har dragit igång denna veckan fick även Månenbarnen gå på en egen älgjakt. I smågrupper fick de leta efter bilder på olika älgar och sedan kryssa på sitt eget papper. Här blev det mycket samarbete och samtal i gruppen men alla var väldigt duktiga på att hjälpa även de andra kompisarna så att alla kunde hitta älgarna.

 

Nu kör vi igång och jobbar med temat djur och vi börjar med ett bondgårdstema där vi ska prata om vilka djur som finns på en bondgård, vad alla i djurfamiljen heter och vad dom äter m.m. Vi kommer att jobba med ett djur i taget under en lite längre tid.

 

// Lena, Jenny, Ann-Marie, Clara och Mikaela

 

 

Skola

Nu börjar våra klasser med utvecklingssamtal, i samband med det görs det olika matte- och svenskatester med eleverna. Alla lärare som undervisar i klassen får också lämna in sina omdömen till klassläraren. Är det något ni särskilt undrar över inför utvecklingssamtalen, hör av er i god tid så att klassläraren avsätter tid till detta på utvecklingssamtalet.

 

// Mimmi

 

En liten presentation från Virestads Friskola nya rektor följer här nedan.

 

Hej!

Snart är det dags för mig att ta mig an uppdraget som rektor på Virestads Friskola. Innan jag är på plats vill jag gärna presentera mig lite kort i Friskolenytt.

Jag heter Fredrik Ljung, en skåning, som numera bor i Älmhult. Här bor jag tillsammans med min fru och våra två barn. Familjen är, som för så många andra, väldigt viktig för mig. Utöver familj och arbete lägger jag gärna tid på matlagning och löpning i den småländska skogen.

Efter min lärarutbildning har jag arbetat i skolans värld i cirka tio år som lärare och har också erfarenhet från arbete som biträdande rektor. Närmast kommer jag från Linnéskolan i Älmhult och har tidigare arbetat på Sånnaskolan och Väskolan i Kristianstad.

Nu ser jag fram emot att få börja mitt arbete och samarbete tillsammans med personal, elever och föräldrar på Virestads Friskola. Atmosfären, det mindre formatet och den välkomnande känslan tror jag är framgångsfaktorer.

Ambitionen är att tillsammans med er fortsätta utveckla Virestads friskola, en skola där barnen är trygga och blir utmanade i sitt lärande.

 

// Fredrik

 

 

Förskoleklassen

Vi har fortsatt med vårt bokstavsarbete. Varje dag innehåller språk- och matte-lekar på olika sätt. Vi rimmar, lyssnar på ljud, ramsräknar och tränar antalsuppfattning.

På utepasset i tisdags var vi och tittade till de kojor 1-2:an byggde förra läsåret. Alla ville fortsätta att bygga så nu ingår F-klassarna i olika kojprojekt i skogen.

På onsdag kommer vi att ha idrott tillsammans med 1-2:an, så alla behöver ta med sig idrottskläder (vi är inomhus) och handduk.

Alla fått hem lappar om utvecklingssamtal, ser fram emot att träffa er.

 

Trevlig helg!

// Yvonne M

 

Klass 1-2

Numera är vi 16 elever i 1-2:an. Det blev tomt i vårt klassrum då vi sagt hejdå till syskonen Garscnek. Nu i veckan kom en hälsning från dem. De skickade kort på sin skola och berättade lite vad de gör! Intressant och lärorikt även för oss att ta del av!

 

Skolarbetet rullar på allt bättre. Ettorna jobbar med sina bokstäver i arbetsschema. Ju fler bokstäver man tränat desto mer ska man använda de små då man skriver. Det finns vissa ord som förekommer i de flesta texter man läser. Dessa ord övar vi nästan dagligen och det underlättar mycket om man är säker på dessa.

Inom matematiken handlar det om talgrannar, talkamrater och likamedtecknet.

 

Tvåorna har gjort små tavlor med vokalerna och lärt sig en ramsa om dem. Vi har pratat om att de låter olika och styr och ställer då vi stavar! Tanken är att vi ska bli allt säkrare på dubbelteckning. På mattepassen handlar det tioskutt och hur man adderar med tiotal. På engelskan har vi sjungit sånger som handlar om frukter och kroppsdelar.

 

Jag hoppas att tvåorna berättat om Hembygdsresan! Tack vare Tomas Olofsson har vi fått lära oss lite mer om trakten runt Virestad! Vi tackar Tomas som är en fantastisk guide och berättare!

 

Då vi hade besök av Skolinspektionen tog min gamla kollega Agneta Ohmes hand om klassen och idrotten. Hon hälsar att det var ett trevligt gäng och hon kommer gärna tillbaka om vi behöver vikarie.

 

På klassrådet önskade barnen att de skulle få besöka kojorna de byggde i skogen förra året! Det blev ett kärt återbesök och skaparglädjen var stor så det gör vi snart om!

Snart ses vi på samtal. De jag bokat in får hem lapp med tider! Ska bli kul att berätta om alla framsteg era goa barn gör!!

 

Ha det gott!

 

// Åsa G.

 

Klass 3

Nu har vi som mål att skriva faktatexter, att skriva begripligt för andra. Vi läser om vilda djur i Sverige. Vi börjar med att ta ut det väsentligaste av den aktuella texten och därefter göra en tankekarta. I tankekartan får barnen skriva nyckelord (det väsentligaste). Slutligen blir det arbetet med att skriva texten. Alla är i startgropen med detta! Men med lite träning går det.

Barnen behöver mycket stöttning, det är mycket som kanske lockar mer än att skriva just faktatexter.

 

I matematiken är vi i slutskedet av inlärningen av kapitlet som bland annat berört division och multiplikation med 10 och 5. Parallellt har barnen fortsatt att jobba med problemuppgifter och att skriva ned hur man tänkte. Nästa vecka startar vi kapitlet som bland annat handlar om statistik och tolkning samt presentera information i tabeller och diagram. Det blir även klockan, både analoga och den digitala.

 

På idrotten har alla sprungit orientering och tränat cirkelgymnastik. Aktiviteterna har varit mycket populära. Vi har haft lektion med Normer och värden, vi samtalade om hur vi behandlar varandra. Vi tittade på en film som gick ut på att man ska hålla det man lovar. Det gäller att vi aktualiserar förhållningssätt på flera sätt och regelbundet.

 

Klassen har vikt och skapat lönnlöv utav papper. Dessa färggranna löv är nu uppsatta i korridoren. Instruktionerna inför denna uppgift var bildmässiga och muntliga. Det är väldigt glädjande att se att de hjälper varandra när så behövs.

 

Nästa vecka börjar vi med utvecklingssamtalen. Vi åker också till Älmhult och orienterar. Barnen får hem en separat lapp om detta.

 

// Anna, Sissa och Åsa R

 

Klass 6

Hej alla!

Någon närmare beskrivning av rådande höstväder känns överflödigt – är ju bara att titta ut genom fönstret. Höstväder till trots är det fortfarande sommartid och morgonljus, när barnen kommer till skolan. Regn och rusk är inga hinder. Vatten och löv flyger i kapp med barnens ihärdiga rastaktiviteter av innebandy och King spel.

 

Mattekapitlet med procenträkning har varit svårt, men vi låter det vila och ser, om det sätter sig inför en liten repetition strax före jul. Nu är det geometri och främst att räkna ut area, som gäller några veckor framåt. En dag hade vi nationellt prov på låtsas och eleverna fick prova på hur ett av de skriftliga nationella proven i svenska går till. Efter det har var och en fått reda på sina styrkor och förbättringsområden, för att kunna träna vidare och lugnt kunna se fram emot de skriftliga proven till våren. I höst är det bara muntliga prov som gäller.

Nu har sexorna haft orienteringsteori och onsdagen den 18/10 blir det riktig orientering i Klöxhult (se lappar om detta i barnen loggböcker)

I engelskan slukar barnen kapitel efter kapitel. Arbetsområdet ”Havet” i no/biologi har avslutats. Detta har gjorts individuellt och muntligt av barnen – mästerliga framföranden inför klassen!

Klassen har en solig och positiv energi med mycket kraft i skolarbete och redovisningar. Men även solen har fläckar... Det har kommit fram att många i klassen kommunicerar via snapchat och att stämningen och samtalstonen där inte alltid är god. Vi ber er föräldrar ha en dialog kring detta med era barn. Naturligtvis kommer vi i skolan att aktualisera arbetet kring likabehandling och kränkningar.

Ha det gott!

 

// Maria och Yvonne H.

 

Fritids

Det är full fart och den här veckan skiljer sig något åt skoltid då vi övar leenden inför skolfotografering, inspekterar de som hälsar på oss från skolinspektionen samt lär oss allt från bokstaven E till orientering i de olika klasserna.

 

På Fritids är det inget direkt nytt under himlen och därför ska vi inte uppta varken Er eller vår tid så mycket mer än påminna om kläder efter väder. De dagar det regnar blir det onekligen blött och våra torkskåp rymmer inte mer än tre barn åt gången, så därför är det mycket mer praktiskt att hänga in kläder på tork än själva eleverna.

Så GÄRNA reservkläder på plats som håller Era barn varma o torra hela dagen.

 

Fortsätt dansa soldans som Ni gjorde sist, så vi kan fortsätta vara ute i härligt höstväder ett tag till =)

 

// Lotta, Sissa, Ingela o Matilda